Moeder Babelutte realiseert met hulp van Bossuyt haar eerste ‘Moeder Babelutte Café’

Sep 20, 2019

Moeder Babelutte realiseert met hulp van Bossuyt haar eerste ‘Moeder Babelutte Café’

De snoepwinkels van Moeder Babelutte zijn een begrip aan de Belgische kust. Na de zomer van 2018 besloot Christophe Roelens de winkel in Heist uit te breiden met een koffiehuis en café. Voor de inrichting nam hij Bossuyt onder de arm. “We kozen voor een trendy interieur, met aandacht voor ons rijke verleden”, aldus zaakvoerder Christophe.

Kranige dame Rosalie

‘Moeder Babelutte’ verwijst naar de kranige dame Rosalie, die in de 19de eeuw met haar ‘boterbabbelaars’ furore maakte aan de Belgische kust. Het waren vooral Engelse en Franse kindjes die verzot waren op de snoepjes. Met de opbrengst kon zij haar eerste babelutte-winkeltje openen. De winkel doorstond de tand des tijds, maar kreeg pas in 1972 de wind in de zeilen toen Gino Roelens en Mireille Maenhout het overnamen.
De zoon van Gino en Mireille, Christophe, bouwde het imperium verder uit. Intussen telt Moeder Babelutte 9 vestigingen. Samen met zijn vrouw en kinderen runt hij de zaak waar het allemaal ooit begon. “Chocolade en confiserie zijn seizoensgebonden producten. Na de warme zomermaanden van vorig jaar besloten we om onze winkel in Heist uit te breiden met een nieuw concept: chocolade, Illy koffie en een gezellig terras waar mensen kunnen genieten van een ontbijt, een lichte lunch of een verfrissend aperitief.”

Samen meerwaarde creëren

Het was onder impuls van kleinzoon Michiel dat het nieuwe concept in een stroomversnelling kwam. “Hij was nog maar net afgestudeerd en had eigenlijk zin om in de horeca aan de slag te gaan. Alleen wist ik niet hoe ik een winkel tot een bloeiende horecazaak moest omtoveren. Op basis van enkele positieve referenties kwam ik uiteindelijk bij Bossuyt terecht voor die opdracht”, vertelt Christophe Roelens.
Op voorhand had Christophe met zijn vrouw Mieke Rappé wel al een duidelijk idee welke richting ze uit wilden gaan. Met zijn plannen trokken ze begin januari naar Bossuyt. “In het begin was het nog wat aftasten, maar op basis van onze feedback kwamen we snel tot een concept waar we ons helemaal in konden vinden. In februari zijn de werkzaamheden gestart en vijf weken later was het al klaar.”
De eyecatcher in de zaak is de lange toonbank. Vanuit een comfortabele zetel kunnen klanten een blik werpen op de producten en komen ze meteen in de verleiding om ze te proeven. “De op maat gemaakte toonbank hebben we samen ontworpen. Bossuyt zorgde ervoor dat ze mooi in het geheel werd ingewerkt. Ook de technieken, zoals de koeling en de keukenapparatuur, gaan naadloos in het concept op.”

​Parijs aan de Belgische kust

Bossuyt werkte de klok rond om alles rond te krijgen voor de paasvakantie. “Dat is immers onze drukste periode. Op een gegeven moment waren er zoveel mensen tegelijk bij ons aan het werk dat ik me snel uit de voeten heb gemaakt. Ik heb ze bewust laten doen en hield de zaken vanop een afstand in de gaten. Ik had wel ook altijd een goed contact met de coördinator. Uiteindelijk hebben ze de deadline gehaald en heb ik me tijdens de werkzaamheden geen zorgen moeten maken.”
Na de oplevering kwam Bossuyt nog enkele keren langs om de laatste details volledig af te werken. “Het eindresultaat mag er zijn, met materialen van hoogwaardige kwaliteit en een prachtige vloer van keramisch parket in visgraatmotief. Dat versterkt het chique, wat mondaine gevoel, alsof je een bar in Parijs binnenwandelt.”
Toch voelt de zaak ook opvallend warm aan. “We zitten dan wel al aan de kust, ook hier komen bezoekers meteen in vakantiestemming. En hoewel we het seizoen nog moeten afwachten, merken we in vergelijking met vorig jaar toch al een stijging in onze omzet. Bovendien blijven onze klanten trouw terugkomen. Ze zijn oprecht onder de indruk”, besluit Christophe Roelens.

“In vijf weken tijd kreeg onze winkel er een eigentijds, elegant koffiehuis met gezellig terras bij.”

   

“Bossuyt werkte de klok rond om alles rond te krijgen voor de paasvakantie, onze drukste periode.”

   

“Het eindresultaat mag er zijn, met materialen van hoogwaardige kwaliteit.”

More News

Valentijn.... een crunch moment met liefde voor onze Chocolatiers van het Jaar

Feb 9, 2024

Passie voor patisserie: Belgische Pastry Lions veroveren plaats in finale coupe du monde de la patisserie

Jan 23, 2024

Gault&Millau bekroont de “Chocolatiers van het Jaar 2024” en geeft achtste editie van de chocolatiergids uit.

Sep 10, 2023

Our partners